AI PĂRERI?

Îţi place de noi şi vrei să ne spui asta? 
Sau, dimpotrivă, crezi că suntem vai de capul nostru şi ţii morţiş să ajungă treaba asta la urechile noastre? 
Indiferent ce vrei să ne transmiţi, o poţi face la adresa de mai jos:

contact@corporatzia.ro

URMĂREȘTE-NE ȘI PE FACEBOOK!

ABONEAZĂ-TE 

Introdu adresa de email şi alătură-te
corporatziei pentru a fi mereu
la curent cu cele mai noi articole
ABONARE
ABONARE
Formularul a fost expediat - îți mulțumesc.
Te rugăm să îndeplinești toate câmpurile obligatorii!
Ce să spui în call-uri, când nu ai nimic de spus

Ce să spui în call-uri, când nu ai nimic de spus

03 iulie 2021

Printre provocările pe care le-a adus munca de acasă se numără şi faptul că a eliminat cam tot ce ţine de comunicarea nonverbală şi paraverbală. Dacă înainte puteai în şedinţe doar să dai din cap aprobator şi seful să te vadă, sau să ridici din sprâncene a nedumerire şi gestul tău să fie imediat reperat, cu zoom si teams mai greu.

Ce vremuri de aur ale şedinţelor când puteai sta mut o oră întreagă şi să fie de ajuns un râs, un învârtit de pix pe masă, o ridicare din umeri sau o mână proptită strategic în falcă. Acum chiar dacă ai camera video pornită, concurezi pentru cele câteva prim-planuri alături de toţi colegii din call. Putem să ironizăm acel ecran împărţit în 6 pătrate, zicând că parcă sunt concurenţii unui reality show care aşteaptă votul final, dar ştim în sinea noastră foarte bine că dacă nu suntem acolo, în final six, nu prea contăm.

Dacă te întrebi ce poţi spune când nu ai absolut nimic de spus, ei bine, iată câteva dintre trucurile unui bătrân corporatist:

Strigă catalogul: poţi spune că nu mai reţii lista participanţilor şi te întrebi daca s-au conectat toţi sau mai aşteptăm pe cineva. Doar un adevărat lider va verifica prezenţa, iar nota de fineţe se va vedea dacă vei alege aleatoriu un nume şi vei întreba de el: „Il avem şi pe Mihai? Mihai eşti cu noi?”. Dacă Mihai este, îţi va mulţumi pentru double-check, iar dacă ţi se va răspunde că nu este vei avea prilejul să întrebi dacă sigur nu ar trebui să participe şi Mihai la acest call. Din nou, vei da dovadă de colegialitate şi tocmai ţi-ai câştigat cel puţin 10 minute de tăcere. Poţi chiar să îţi închizi camera video acum, meriţi!

Interjecţiile: Fiindcă nu te vede nimeni dând din cap, e important ca la câteva minute să mai scoţi câte o interjectie: „Wow”, „Pfuu”, „Hmm”. O dată pe call se permite şi un râs zgomotos, pentru care poţi să îţi şi ceri scuze în timp ce te hăhăi în continuare. Prilej grozav de a ţi se auzi şi vocea, şi de a rămâne în mintea colegilor drept call-ul ăla în care ai râs nonşalant.

Aprobările: merg mână în mână cu interjecţiile şi, la fel ca poeziile haiku, transmit mult prin cuvinte puţine: „Absolut”, „De acord”, „face sens”, transmit tuturor nu doar că eşti încă în call, dar că ai şi fumat aceleaşi legale ca şi şeful, de vezi şi tu aceiaşi cai verzi pe pereţi ca şi el. Pune-le ham şi şa şi călăreşte-i cât poţi!

Cere participanţilor să se pună pe mut: Pentru asta e nevoie de reflexe rapide, întrucât va presupune ca la cel mai mic zgomot de fundal, fie el claxon de maşină, lătrat de câine, huruit de bormaşină sau plâns de copil, să sancţionezi imediat acest lucru, cerând oricărui participant care nu vorbeşte să se pună pe mut. Dacă nu aş sta jos să scriu acest articol m-aş ridica să te aplaud. Bravo băh! Doar un adevărat lider dă dovadă de aşa talent organizatoric şi grijă pentru alţii. Cel puţin 20 de minute poţi să mai dai scroll pe facebook, eşti safe.

Întreabă cine vorbeşte: de obicei asta e printre primele cărţi pe care vrei să le joci când ştii că sunt şanse mari să taci tot call-ul. Chiar dacă ştii cine vorbeşte, întreabă oricum. Poţi argumenta că scrii o minută a discuţiei şi vrei să ştii cui să atribui afirmaţia respectivă. Exact, să ştie toţi că nu asculţi pasiv ca alţii, iei notiţe. Active listener, băi băiatule.

Mulţumeşte cuiva pentru lucrurile pe care tocmai le-a zis: fie că e vorba de vreo statistică, vreun forecast sau vreo amintire din copilărie, mulţumeşte colegului pentru lucrul interesant şi cu adevărat util pe care l-a adus în discuţie. Ştim că tu nu ai fi adus nimic în discuţie, dar să te asociezi cu unul care chiar o face nu strică deloc.

Sugerează să se ia discuţia offline: mare atenţie dacă vrei să joci cartea asta pentru că trebuie precizie şi timing, şi la fel ca la dezamorsarea bombelor, îţi poate exploda în faţă. Scopul oricărui call este de a lămuri anumite lucruri, dar dacă observi că deja s-au schimbat mai multe replici pe acelaşi subiect, şi au trecut minute bune în care doar doi dintre restul participanţilor discută, şi în continuare nu dau semne că vor să tragă la aceeaşi căruţă, poţi sugera ca subiectul respectiv să fie dezbătut offline între ei doi. Vei fi un erou în ochii celorlalţi

Ţine cronometrul: Dacă ţi se pare riscantă strategia de mai sus cu luatul discuţiei offline, poţi merge pe o variantă mai conservatoare, spunând tuturor că eşti foarte conştient de timpul alocat acestui call şi că te temi că restul subiectelor nu vor fi adresate.  

Verifică întotdeauna versiunea documentului în discuţie: să fim sinceri, probabil nici nu ai citit documentul ăla, drept urmare habar nu ai ce comentarii pertinenete ai putea să faci pe marginea lui. Aşa că singurul lucru pe care îl poţi face e să reaminteşti tuturor că acel document a trecut prin mai multe versiuni şi să îi întrebi dacă se uită la ultima versiune. Un educated guess zice că cel puţin un coleg te va întreba cum se verifică versiunea documentului, prilej pentru tine de a mai da încă o dată dovadă de colegialitate, zicându-i pe ce trebuie să facă click dreapta.

Lasă pentru o altă dată: la finalul call-ului, când organizatorul întreabă dacă mai sunt întrebări sau aspecte de lămurit, ia repede cuvântul spunând că ai mai avea câteva lucruri, dar nu mai vrei să îi reţii, şi că pot aştepta până data viitoare.

 

Alte articole